Wednesday, July 18, 2012

Sehari di Bengkel Professional Image Branding


Persepsi Berubah

Sehari berada di Bengkel Professional Image Branding cukup mengujakan. Saya bukanlah orang yang terlalu mementingkan fesyen dalam kehidupan seharian tetapi apabila bercakap soal imej, ia menjadi wajib untuk kita belajar.

Puan Mary Anni saya fikir cukup terlatih dalam mengendalikan bengkel ini.Dulu saya fikir tentunya bengkel seperti ini hanya untuk mereka yang mahu menjadi selebriti atau yang telah dikenali oleh khalayak. Hari ini persepsi saya berubah. Hal ini disebabkan oleh mula-mula kita harus menandakan apa yang kita mahu orang lihat pada diri kita. Tentu sekali kita mahukan orang melihat kita dengan apa yang kita fikir. Ternyata itu tidak benar. Orang lain melihat dan menilai kita dengan apa yang kita tampilkan. 




Pertama kali orang berjumpa kita tentu sahaja mereka tidak tahu siapa kita, apa kesukaan kita, apa kegemaran kita. Oleh itu memberi pandangan pertama orang lain terhadap kita adalah berkaitan dengan imej. Imej pula berkaitan dengan warna. Warna pula berkaitan dengan gaya. Gaya pula berkaitan dengan budaya kita. 

How others judge you?
55 % is based on visual
38% is based on vocal
7 & is based on verbal

Sama sekali kita tidak boleh salahkan orang lain apabila orang menilai kita dengan cara yang berbeza dari yang kita mahukan. Mereka adalah hakim yang benar.

Berkongsi Dengan Suami

Apabila pulang sahaja dari bengkel terus sahaja membuka kembali nota kursus, teruja mahu berkongsi. Suami tersengih-sengih kerana isterinya mendapat ilmu baru yang tentu sahaja memudahkan apabila diminta untuk menemani membeli pakaian kerjanya. Sebelum ini saya selalu menemani suami acuh tidak acuh. Bukan malas tetapi apabila ditanya baju mana yang sesuai, saya selalu sahaja diminta memberikan cadangan tetapi sebenarnya saya menjawab dengan cadangan 'hentam' sahaja. Harap-harap sang suami berpuas hati.

Berbeza hari ini, tersenyum sang suami kerana melihat kebolehan saya membezakan warna dan menyesuaikan kemeja dan seluar. Ia ternyata benar, jangan beri peluang orang lain menjadi perunding kepada suami sendiri, kita harus berusaha belajar. Sekalipun tidak menjadi pakar perunding imej kepada orang lain, cukup bernilai menjadi perunding kepada suami sendiri. Ini azam baru.

Style Personality

Natural 
Feeling comfortable in your clothes is the most important factor for you when choosing what to wear. You prefer casual styling to formal business wear, and you hate a cluttered look-simple lines and designs are more you. In keeping with your no-fuss attitude, clothes must be easy-care and ideally non-iron
Classic
You have a fairly formal wardrobe. You like to appear well turned -out and elegant. You are quite content to keep to the same hairstyles. Your Make up routines is fixed and you rarely experiment with new shades. You have a few favorite stores that you visit when you need new clothes.
Romantic
You love everything about dressing up and planning your wardrobe. Your clothes are pretty and you adore all sorts of details:bows, ruffles and fringes. You never go out without make up. You will spend longer than anybody else looking after yourself and your grooming.
Dramatic
You love to be noticed and often wear clothes with a wow factor. whatever the latest fashion, you will have a go at wearing it, even if t doesn't particularly suit you. Shopping is one of your favourite pastimes.

Pasal imej, memang sudah jelas saya ini bukanlah jenis romatik dan dinamik. Saya ini memang jenis suka pakaian yang ringkas dan selesa. Itu adalah gabungan Natural dan Classic. Namun begitu, diri kita sendiri lebih mengetahui apa yang paling sesuai dengan apa yang kita mahukan. Ingat berfikirlah dengan cara orang fikir dan menilai kita. 

Imej

Wearing the right colour near your face reflects light upward, making you look bright-eyed and  healthier
Wearing the wrong colour will make you look tired, unhealthy and older.

Bila dikaji semula, banyak benarnya pernyataan di atas. Patutlah apabila saya memakai warna yang salah, saya rasa begitu gelisah dan tidak selesa. Selalu juga saya rasa tidak bermaya, rasa tidak sihat dan rasa seperti masuk 'perigi buta'.

Apabila saya mengenakan warna kegemaran atau warna yang sesuai dengan tema majlis, saya rasa ceria dan bersemangat. Rasa seperti bertenaga dan menjadi termotivasi. Mungkin perihal warna-warni ini tentu ada lebih maksud dan makna yang wajar dikaji. 

Perkongsian tips saya berdasarkan pengalaman, apabila saya rasa 'mood' tidak berapa baik. Saya akan mengambil buku lukisan dan mula mewarna. Saya akan mewarna dan terus mewarna gambar-gambar. Sehingga saya tidak sedar beberapa minit telah berlalu dan saya rasa lega. 'mood' tidak baik saya itu telah saya pindahkan ke dalam warna-warna tersebut. Cubalah.

Yang terakhir, tips tambahan dari bengkel tersebut:

If you want to appear trustworthy
Wear clear earthy colours combined with navy or medium blue
* Clear earthy tones (such as tan, camel, yellowed beige) appear warm, open and down to earth giving the impression of dependability and credibility
* Navy and medium blue suggest reasonableness and professionalism.


Semoga Terus Maju.

No comments:

Post a Comment