Wednesday, July 18, 2012

Aplikasi Hadis Nabi Prinsip Motivasi

Saya mendaftar diri sewal dua minggu bagi menempatkan diri dalam sebuah kursus "Mendorong Pelajar Corot Teknik Nabi Muhammad". Tajuk kursus yang baru untuk didengari. Namun teruja juga apabila kursus tersebut diberi oleh Seorang Trainer yang saya sanjung sejak lama dahulu.

Saya ada membaca blog Tim Psikologi Hadis sebelum ini dan pengisiannya memang menarik minat saya. Jadi peluang kursus ini tidak saya lepaskan begitu sahaja. seawal jam 7 pagi saya sudah bertolak ke Ampang dengan suami. Mengikuti kursus bersama suami adalah satu pekara menarik yang harus dilakukan kerana apabila balik ke rumah nanti kami boleh berbincang terus mengenai tajuk atau isu yang dibangkitkan.

Tiga belas lembaran hadis Nabi yang diberi menambah keterujaan saya. Masakan tidak, selama ini kita hidup terbiasa dengan kelaziman yang tidak berdasarkan hadis dan teknik Nabi sebenarnya.

Saya sebagai ibu dan guru juga selalu berfikir."Kenapalah tiada teknik dan kaedah untuk mengajar dan mendidik anak yang tidak perlu kita menggunakan emosi marah, ugutan, deraan, paksaan, ganjaran yang tidak sihat dan banyak lagi yang perlu dibuat untuk mendidik manusia menjadi insan berkualiti"

Maka di sini saya berjumpa tekniknya.

Dulu saya selalu mengugut anak dengan berkata,
" Jangan conteng dinding, nanti kena cubit"
"Jangan bising, nanti mama rotan"
"Jangan, jangan,jangan....."

Saya sendiri jemu dengan teknik demikian. Namun ia seolah-olah menjadi kebiasaan cara tradisional mendidik anak.
Ada benarnya dengan cara demikian saya berjaya menjadi manusia yang sihat akal dan tubuh badan. Namun, zaman telah berubah. Nabi juga berkata" Didiklah anak sesuai dengan zamannya"

Oleh itu sepanjang kursus ini saya berjaya menghadamkan satu ilmu baru walaupun banyak juga cabaran yang terpaksa dihadapi lebih-lebih lagi dengan sikap tidak sabar kita ini. Kita mahukan sahaja anak kita terus menjadi manusia baik dan patuh kepada arahan sedangkan kesan jangka panjang mungkin berbeza.

Antara teknik yang menarik perhatian saya adalah teknik

1. Teknik Nabi tidak menyiasat punca kejadian
2.Teknik Memberi Ganjaran
3.Teknik Bila pujian patut diucapkan
4. Teknik memberi peluang semua pelajar angkat tangan
5.Teknik menaikkan self esteem
6. Teknik mendorong orang malas.

Kesan saya menggunakan Teknik Nabi Muhammad ini menyebabkan :
1. Orang lebih suka bercerita dan meluahkan masalah dengan saya kerana saya tidak bertanya apa puncanya dan saya terus mencadangkan jalan penyelesaiannya. Orang itu selesa apabila saya tidak banyak bertanya dan takut banyak cerita buruk akan terbongkar lagi
2.Anak saya lebih bersemangat untuk membaca buku dan mengaji Al Quran kerana saya sentiasa mengatakan "Bacaannya sangat bagus"

Saya masih mengkaji dan membaca teknik-teknik tersebut dan sedang berusaha mengubah kelaziman diri ini. Selawat ke atas Nabi Muhammad, Rasul Agung utusan Allah Yang Maha Pengasih

Saya menyokong usaha para penyelidik yang berjaya membuat kajian terhadap aplikasi hadis Nabi Muhammad ini. Semoga usaha ini akan dapat diterimapakai di dalam masyarakat umum kelak.

No comments:

Post a Comment